زیور آلات سنتی تبریز

 

  • پوشش این نوع سفال با دو نوع لعاب ترانسپارانت بی رنگ و ترانسپارانت فیروزه ای انجام می‌گیرد که آوازه این نوع سفالها با لعاب فیروزه ای به فراتر از مرزهای کشورمان نیز رسیده است.

زیور آلات سنتی

زیورآلات سنتی علاوه بر طلا، از جنس نقره و طلای عیار پائین نیز ساخته میشوند. بطور کلی نحوه ساخت زیورآلات سنتی در هفت مرحله و توسط افراد مختلفی انجام میگیرد تا یک اثر زیبا و باارزش شکل گیرد. این مراحل عبارتند از: ادامه خواندن زیور آلات سنتی تبریز

آشنایی با فیروزه کوبی اصفهان

  • صنعتگر تولید کننده ی فیروزه کوب در مراحل کار از ابزار کار و وسایلی نیز بهره می گیرد که عمدتاً شامل قالب، چکش، دریل، چراغ گاز، چراغ بنزینی، گاز انبر، انبردست، پنس، منقاش لوله های مختلف فلزی، سوهان و سنگ سمباده می باشد.

 

فيروز کوبی يکی از معدود رشته های صنايع دستی است که سابقه تاريخی چندانی نداشته و در حال حاضر هم توليد محدودی دارد و همين امر باعث آن گرديده تا فيروزه کوبی آنگونه که بايد شناخته نشده باشد هر چند که زيبايی و گيرايی يک محصول خوب صنايع دستی را با خوددارد. ادامه خواندن آشنایی با فیروزه کوبی اصفهان

آشنایی با صحافی اصفهان

  • از بزرگان این هنر در دوران قاجاریه آقا محمدتقی صحاف اصفهانی است که علاوه بر صحافی و جلدسازی در طراحی و رسامی و طرح نقشه های قالی و کاشی کاری و معرق سازی با پوست و بسیاری از فنون دیگر در زمان خود بی نظیر بود.

 

صحافی، یا جلد کردن کتاب، به عمل تا و ترتیب فرم‌های چاپ شده متن کتاب، جلدگذاری و در نهایت برش کتاب گفته می‌شود. فرم‌های چاپ شده متن کتاب، بوسیله دستگاه تاکن بر اساس قطع کتاب تا می‌شود و سپس فرم‌ها بوسیله ماشین صحافی ترتیب می‌شوند (مثال: یک کتاب ۱۶۰ صفحه‌ای رقعی، دارای ۱۰ فرم چاپی ۱۶ صفحه‌ای است که باید مرتب شوند: فرم یک، فرم دو، …، فرم ده) و سپس بستگی به نوع صحافی با ماشین صحافی که می‌تواند چسب، مفتول زن، دوخت و جلدسازی باشد به جلد متصل می‌شوند. در نهایت براساس قطع استاندارد برش خورده و در اینجا مرحله صحافی به پایان می‌رسد. ادامه خواندن آشنایی با صحافی اصفهان

سوزن دوزی اصفهان را ببینیم

  • سوزندوزيهاي ايراني كه به اشكال مختلف انجام مي شود يكي از گسترده ترين شاخه هاي ۱۰۹ رشته هنرهاي سنتي است و به جرات مي توان گفت تنوع و تعددي كه در اين رشته مشاهده مي شود در هيچيك از ديگر رشته هاي صنايع دستي وجود ندارد

 

سوزندوزي هنر آراستن سطح روئين پارچه هاي ساده با بهره گيري از نخهاي الوان و با كمك سوزن و قلاب و در يك مورد كمك از سوزن و قلاب است و دست اندركاران آن به مدد بخيه هاي ظريفي كه بر منسوجات ساده مي نشانند معمولا تلفيق زيبايي از صبر ، شكيبايي و هنر را به نمايش مي گذازند. ادامه خواندن سوزن دوزی اصفهان را ببینیم

هنر قفل سازی اصفهانی ها

  • پاره اي از اين قفل ها همانند قفل های مصری و يونانی است، برخی ديگر همانند قفل های رومی ها است برخی به قفلهای چينی و هندی می ماند و تعدادی هم مانند قفلهايی است که در اروپا از قرون وسطی تا انقلاب صنعتی به کار برده می شد.

 

چيزی که موجب شگفتی هر بيگانه ای که از ايران ديدن می کند می شود همانا نزديکی و پهلوی هم بودن اشيای بسيار کهن و کالاهای نو و وارداتی است. در مورد قفل و کليد هم همين طور است. قفل کردن خزانه ها و انبارهای گندم و پرستشگاهها در هزاره دوم ق.م. در مصر و بين النهرين متداول بوده است. قفلی که قفل ساز ايرانی می سازد نشانه نبوغ فنی او در جهات مختلف است. ادامه خواندن هنر قفل سازی اصفهانی ها

هنر طلاکوبی روی فولاد اصفهان

 

 

طلاکوبی يکی از شيوه‌های تزئين اشياء و آثار فولادی است که در شهر اصفهان از زمان‌های بسيار دور، رواج دارد.

از فولاد علاوه بر ابزارهای معمولی، علم نيز می‌سازند. می‌دانيم علم را پيشاپيش صف عزاداران به ويژه در مراسم سوگواری امام حسين (ع)، حرکت می‌دهند. علم علاوه بر تيغه‌های فولادی، معمولا دارای پيکره‌هايی از برخی از پرندگان و حيوانات واقعی، اساطيری و افسانه‌ای و نيز گلدان، قوطی و شمعدان است که تمامی‌ آنها به ميله‌ای که قاب بر آن تکيه دارد، متصل است. روی تيغه‌های فولادی علم به ويژه تيغه وسط که از ساير تيغه‌ها بلندتر است، اسماء مبارکه طلاکوبی می‌شود.

هم اکنون در اصفهان، طلاکوبی روی مجسمه‌های پرندگان و حيوانات مانند طاووس، کبوتر، آهو، شير و… که در واقع به تقليد از پيکره‌هايي که به انواع علم‌های سوگواری متصل است، ساخته و پرداخته می‌شود. اين مجسمه‌ها در سال‌های اخير طرفداران هنر دوست زيادی دارد.

ساخت ابزارآلات مراسم عزاداري و تعزيه خواني از عمده محصولات توليدي رشته علامت سازي است. جنس فلز به کار رفته اغلب فولاد است که تمام مراحل شکل دهي کار به وسيله چکش و با دست انجام ميگيرد و در پايان کل قطعات به هم متصل شده و کار پرداخت ميگردد.

از فولاد علاوه بر افزارهاي معمولي اقدام به ساخت علم نيز ميکنند. علم علاوه بر تيغه هاي فولادي معمولا داراي پيکره هايي از برخي پرندگان و حيوانات و براق و نيز گلدان و شمعدان است که تمامي آنها به ميله اي که قاب بر آن تکيه دارد متصل است و بر روي تيغه هاي علم بويژه تيغه وسط که از ساير تيغه ها بلندتر است اسماء مبارکه طلاکوبي ميشود.

در پايان نمونه کار آماده به شيوه طلاکوبي تزيين ميشود. ابتدا تمام قسمتهايي را که براي طلاکوب شدن در نظر گرفته اند به وسيله کارد مخصوص خش انداخته و طرح مورد نظر بر روي سطح فولاد حک ميکنند سپس سيمي از جنس طلا به ضخامت يک تار موي انسان در شيارهاي حک شده قرار داده شده به وسيله چکش نقره کوبي کوبيده ميشود تا در شيار موردنظر کاملا فرو رود سپس با يک قطعه سنگ يشم آن قدر بر روي کار ميکشند که طلا و فولاد به يکديگر جوش ميخورند. در حال حاضر طلاکوبي بر روي مجسمه هاي پرندگان و حيوانات نظير طاووس، آهو، شير و غيره صورت ميگيرد. يک کار فولادي طلاکوب شده زير ساخت(پيکره يا تيغه يا هر دو) ميبايست از کيفيت مناسب برخوردار باشد. قالب گيري مناسب، سوهان کاري وپرداخت هنرمندانه و با دقت بر ارزش کار مي افزايد.

پس از اتمام کار طلاکوبي بر روي فولاد نوعي جوهر مخصوص ماليده ميشود و به وسيله حرارت تمام سطح فولاد سياه رنگ ميشود. در نهايت تمام قسمتهاي کار به وسيله مصقل پرداخت ميگردد تا کاملا جلا پيدا کند.

گلیم‌ بافی کرمانشاه

  • گل ترمه و سوزنی از جمله نقوشی هستند که در گلیم‌های این استان به ویژه در منطقه هرسین دیده می‌شوند. همچنین در بافت زمینه گلیم‌های هرسین، نشانه‌های بسیاری از آمیزش تمدن و فرهنگ‌های مختلف به چشم می‌خورد.

 

گلیم‌بافی:
 

گلیم‌بافی از صنایع دستی خانگی است و در بیش‌تر نقاط استان کرمانشاه رواج دارد. از جمله معروف‌ترین مناطق گلیم‌بافی در این استان شهرستان هرسین است و گلیم‌های آن از شهرتی خاص برخوردار است. وجود مراتع مساعد جهت پرورش دام‌ که تأمین کننده الیاف لازم برای بافت گلیم است، خود دلیلی بر رواج گلیم‌بافی در این منطقه است.نقش‌های چشمه نظامی و نقوش ترکیبی درخت و لانه گنجشک و نیز نقش‌های مرغابی، مار، عروسک، قیچی، خطوط افقی و عمودی، نقش قرقره راه راه، پنجه گربه، قاچ خربزه، گل مشرفی، گل ترمه و سوزنی از جمله نقوشی هستند که در گلیم‌های این استان به ویژه در منطقه هرسین دیده می‌شوند. همچنین در بافت زمینه گلیم‌های هرسین، نشانه‌های بسیاری از آمیزش تمدن و فرهنگ‌های مختلف به چشم می‌خورد.

کلوچه زابلی درست کنیم

  • . بعضی از این کلوچه ها خرمایی و بعضی نیز بدون خرما میباشد که مواد لازم برای تهیه كلوچه محلی خرمایی : آرد -روغن-خمیر مایه -سیاه دانه و رازیانه و خرما می باشد همچنین قدیم این کلوچه در تنور پخت می شد

 

کلوچه خرمایی یکی از شیرینی های مخصوص و محلی مردم سیستان (زابل) میباشد که از سال های قدیم تا به امروز در بین سیستانیها پخت آن رواج داشته و دارد . کلوچه زابلی در ماه اسفند پخت شده و در ایام نوروز مورد استفاده و پذیرایی برای میهمانان قرار می گیرد که البته در سالهای جدید این شیرینی در تمام فصول سال پخت شده و در نانوایی ها و مرکز پخت مخصوص این شیرینی یافت می شود ادامه خواندن کلوچه زابلی درست کنیم

نان سوروک یزدی بپزیم

  • روغن کنجد (همان روغن ارده است) را در تابه می‌ریزیم تا داغ شود و نان را در ماهیتابه می‌اندازیم . وقتی یک طرف آن طلایی شد آن را بر می‌گردانیم.

 

نان سوروک یک نوع نان روغنی است که در استان یزد تهیه می‌شود و بیشتر، آن را پنج شنبه شب‌ها آماده می‌کنند و به یاد رفتگان خود برای دوستان و آشنایان می‌برند . ادامه خواندن نان سوروک یزدی بپزیم

آشنایی با روش تهیه کلوچه دزفولی

  • کلوچه های آماده شده رو توی سینی فر از قبل چرب شده و آرد پاشی شده میچینیم / وقتی سینی پر شد و کلوچه ها آماده شد روشونو پارچه میکشیم که خشک نشن بعد حدود ۱۰ دقیقه میزاریم تا به اصلاح ور بیاد.دوباره پف میکنن

 

شهر دزفول یکی از شهرهای قدیمی و اصیل ایرانیست و فرهنگ غنی و متنوعی دارد. کلوچه های سنتی دزفول یکی از نمادهای فرهنگ محلی این شهر هستن که در جای جای مراسمات و فرهنگ این شهر حضور دارد. به خاطر طعم خوشمزه و سنتی بودن آنها، استقبال خوبی از طرف مردم شهر و میهمانان و گردشگران شده و تولید این کلوچه در سطح شهر گسترش یافته است / مواد لازم برای کلوچه ی دزفولی: آرد سفید ۵۰۰ گرم (الک شده) / ادامه خواندن آشنایی با روش تهیه کلوچه دزفولی