محرم در استان قزوین چطور برگزار می شود

  • در روستاى ”‌زرآباد“ از توابع ”‌رودبار الموت“ چنار كهن‌سالى وجود دارد كه به اعتقاد اهل محل، هر سال هنگام اذان صبح روز عاشورا، از ساقه‌هاى آن مايع قرمز رنگى تراوش مى‌كند. هر سال افراد بسيارى از مناطق دور و نزديك به اين محل مى‌آمد. و زير درخت خونبار مى‌روند تا هم عزادارى كنند و هم شاهد تراوش خون باشند.

 

محرم در قزوين با آداب و رسوم خاص اين شهر فرا مي رسد. آداب و رسومي كه اگر اهل اين منطقه نباشيد، برايتان عجيب و شگفت انگيز به نظر مي رسند. در اينجا نگاهي به اين مراسم خواهيم داشت.

طبق‌كشى

اين مراسم خاص شهر قزوين است. طبقى از چوب به ارتفاع حدود يك و نيم متر و قطر يك متر كه بيشتر قسمت‌هاى آن آينه‌كارى شده تهيه مى‌كنند. اين طبق استوانه‌اى شكل را بر سر گذاشته حمل مى‌كنند. در شهر قزوين در شب تاسوعا همه دسته‌هاى عزادار از مسجد و تكايا به‌طرف امام‌زاده سلطان سيدمحمد به‌راه مى‌افتند و آنجا تجمع مى‌كنند.

اهالي قزوين در شب عاشورا به سمت امام‌زاده حسين (شاهزاده حسين) مى‌روند. در مناطق روستائي، اهالى هر روستا در اين شب به امام‌زاده محل رفته و تا قبل از طلوع آفتاب به سينه‌زنى مى‌پردازند و پس از نماز صبح به طرف روستاى خود حركت مى‌كنند. دسته‌هاى عزادار، يك دور در محل زده و سپس به مسجد محل مى‌روند.

درخت خونبار

در روستاى ”‌زرآباد“ از توابع ”‌رودبار الموت“ چنار كهن‌سالى وجود دارد كه به اعتقاد اهل محل، هر سال هنگام اذان صبح روز عاشورا، از ساقه‌هاى آن مايع قرمز رنگى تراوش مى‌كند. هر سال افراد بسيارى از مناطق دور و نزديك به اين محل مى‌آمد. و زير درخت خونبار مى‌روند تا هم عزادارى كنند و هم شاهد تراوش خون باشند.

بر اساس روايات نقل شده، در سال ۶۱ هجري، زنان زاده طايفه بني اسد پس از واقعه دردناك كربلا به خاكسپاري شهداي كربلا اقدام كرده اند و اين مهم ترين دليلي است كه مراسم نمادين خاك سپاري شهداي كربلا را تبديل به يك مجلس كاملا زنانه مي كند

خاكسپاري زنانه

مراسم نمادين خاك سپاري شهداي كربلا، يك مراسم كاملا زنانه است كه هر سال در روز دوازدهم ماه محرم برگزار مي شود. مراسمي كه قزويني ها به آن «سوم امام» مي گويند و در آن تمام زنان شهر بيل و كلنگ به دست، پيكرهاي نمادين شهداي عاشورا را با خود تا مسجد يا حسينيه اصلي شهر حمل مي كنند.

عزاداران قزويني در اين روز در مسجد على‌اكبر جمع مى‌شوند، عده‌اى با بيل و كلنگ و عده‌اى با دست گرفتن پيكرهاى پارچه‌اى بدون سر، به دور شره مى‌چرخند و دوباره به مسجد برمى‌گردند و سينه‌زنى و نوحه‌خوانى مى‌كنند.

بر اساس روايات نقل شده، در سال ۶۱ هجري، زنان آزاده طايفه بني اسد پس از واقعه دردناك كربلا به خاكسپاري شهداي كربلا اقدام كرده اند و اين مهم ترين دليلي است كه مراسم نمادين خاك سپاري شهداي كربلا را تبديل به يك مجلس كاملا زنانه مي كند. مراسمي كه امروزي ها معتقدند نقش زنان را در دفاع از ارزش هاي اسلام و جهاد به زنان امروز يادآوري مي كند. در حين اين مراسم هم نوحه خواني، وعظ و عزاداري جريان دارد و مردان كه تقريبا در حاشيه مراسم قرار گرفته اند، با گل اندود كردن سر و لباس خود عزاداري شان را اعلام مي كنند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *